L.A.LARSSONS BLOGG

L.A.LARSSONS BLOGG

Många fördelar med en skattefinansierad lokaltrafik

PolitikSkapad av L.A.LARSSON tis, april 14, 2015 15:32:05

Storstockholms lokaltrafik (SL) har de tredje dyraste taxan i EU och nu föreslås ytterligare en höjning från 790 till 950 kronor 2016. Jag är uppväxt i Stockholm och när jag var liten på 1980-talet kallades månadskortet för 70-kort, efter priset. Men sedan 1990 har SL höjt priserna elva gånger, med i snitt tolv procent och nu flaggar alltså SL för en tjugoprocentig höjning nästa år. Samtidigt skriver missnöjda resenärer nästan dagligen i sociala medier om förseningar och stillastående rulltrappor. SL svarar med att ta hjälp av polisen att genomföra masskontroller och driva in allt fler böter, bland annat rapporterade media om en resenär som blev dragen inför rätta för 36 kronor.

Tyresö kommun söder om Stockholm erbjuder nu alla kommuninvånare som har en bil att resa gratis med SL under två veckor. Vi måste få Tyresöborna att förstå att det går väldigt bra direktbussar in till stan, säger Annika Röed, kommunikatör på Tyresö kommun. Som uppväxt i kommunen kan jag vidimera hennes uppgifter och det känns för mig obegripligt att någon förortsbo bilpendlar när det finns kommunala färdmedel som går var tredje minut i rusningstrafik och tar dig direkt till centrala Stockholm. Förutom att minska trängsel på den hårt belastade Tyresövägen så vill vi förstås se minskade kondioxidutsläpp, fortsätter Annika Röed.

Hösten 2011 införde Kiruna kommun avgiftsfria bussresor inom kommunen. Niklas Sirén, vice ordförande i kommunstyrelsen i Kiruna skrev i en debattartikel på SVT Opinion i fiol: Vi i Kiruna har gratis bussresor, något som har blivit en succé. Fler städer borde följa vårt exempel – en offensiv miljöpolitik med ekonomiskt utjämnande effekt är precis vad som behövs i Sverige. Han fortsätter: Stora grupper i samhället nyttjar i princip aldrig kollektivtrafiken samtidigt som vissa är beroende av att den fungerar.

Vad skulle det kosta om all lokaltrafik, i hela Sverige, var gratis? Gratis inte bara för dem som bor där, utan för alla. Tänk er ett scenario där man kan åka över hela landet – gratis. En ny, miljövänlig semesterkultur kan växa fram, med möjlighet att upptäcka Sverige via lokaltrafiken. Det skulle minska köerna i våra större städer och medföra stora miljövinster i form av minskade utsläpp.

Jag skulle välkomna en utredning som presenterar vad landets lokaltrafik kostar och vad det skulle medföra för extra kostnad per månad för våra skattebetalare – antagligen blir det bara en bråkdel av vad ett snittpris för månadskort är i Sverige – Kiruna undantaget!