L.A.LARSSONS BLOGG

L.A.LARSSONS BLOGG

Sveriges tågtrafik

ÖvrigtSkapad av L.A.LARSSON mån, februari 15, 2016 10:08:19
Jag tycker om att åka tåg, av flera skäl; miljövänligheten, city-city-transporten, bekvämligheten, titta ut-möjligheten osv. Men nu när jag åkt nästan 300 mil med thailändska tåg kan jag se några fördelar där Sverige kan bli bättre: Priset - jag betalade 174kr för min resa Stockholm-Vingåker, vilket motsvarar 730 baht och är ett pris som jag aldrig kom upp i trots att jag reste i 12 timmar med luftkonditionerad sovplats med nymanglade lakan och en skön konduktör i prydlig uniform som kommer och bäddar åt en. Service - på det här tåget kan man inte få tag på nånting varken ätbart eller drickbart. På de thailändska tåg jag åkte - oavsett tid på dygnet, så kom det vid varje stopp försäljare som (för en vettig slant) kunde förse mig som resenär med i princip allt jag kunde önska mig i mat- och dryckväg. Tydlighet - på det här tåget som jag åker nu var vagnarna felmärkta, vilket ledde till total kaos bland resenärerna och jag sitter nu någon helt annanstans än jag ska, två vagnar bort. På perrongerna i Thailand står informatörer som i princip eskorterar dig och ser till att du hamnar i rätt vagn. Framkörning - perrongväntan kan vara både ångestfyllt och riskabelt, vilket man i Thailand har löst genom att köra fram avgående tåg minst 30 minuter i förväg så resenärer i lugn och ro kan gå på, hitta sin plats och komma till rätta med alla sina pinaler. På avgångsstationer i Sverige låter man resenärerna stå så länge som möjligt på perrongen (numera modernt kallat plattformen) och frysa in i det sista. Fyra minuter före avgång rullar tåget ogenerat fram och trängsel och stresskallabalik utbryter och när tåget lämnar stationen står hälften av resenärerna fortfarande i mittgången och sorterar sina tillhörigheter i "på hatthyllan" och "bra att ha tillgängligt"...